شما از خواب بیدار می‌شوید و خود را تنها در یک اتاق می‌یابید. تنها یک میز، یک صندلی، یک ماشین حساب و یک یادداشت در اتاق وجود دارد. روی کاغذ یادداشت نوشته است:
زندگی جاودانه؟ شما دقیقا 10 دقیقه زمان دارید که انتخاب کنید می‌خواهید چند سال عمر کنید و عددش را در ماشین حساب وارد کنید. در پایان 10 دقیقه، شما تا بیرون اتاق همراهی می‌شوید و تصمیم شما دائمی بوده و دیگر امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت. شما دقیقا به همان اندازه زندگی می‌کنید و بعد خواهید مرد. هر انسان دیگری بر روی کره زمین نیز در یک اتاق مشابه مشغول همین تصمیم گیری است و تا شما از اتاق بیرون نیایید نمی‌توانید از انتخاب آن ها با خبر شوید. اگر هیچ عددی را در ماشین حساب وارد نکنید، زندگی شما به مانند سابق بدون هیچ تغییری ادامه پیدا خواهد کرد. شما همان زمانی خواهید مرد که اگر این اتفاق نمی‌افتاد می‌مردید.
اطلاعات دیگر که در جزئیات یادداشت آمده:
  1. یک دکمه بی نهایت و همین طور بی نهایت فضا برای ورود اعداد وجود دارد.
  2. اگر شما عددی پایین تر از سن کنونی خود وارد کنید، ماشین حساب آن را قبول نمی‌کند و خالی می‌ماند.
  3. اگر سن فعلی خود را وارد نمایید، شما در لحظه ای که 10 دقیقه به پایان می‌رسد، خواهید مرد.
  4. شما می توانید سن بدن خود را انتخاب کرده و در هر زمان تغییرش دهید. یعنی اگر در حال حاضر 40 سالتان باشد، می توانید به 25 سالگی برگشته و سال های زیادی را در بدن 25 ساله خود زندگی کنید، سپس اجازه دهید که در عرض 45 سال آینده، تا 70 سالگی برسید، یک مدتی در همان سن باقی بمانید و بعد به عقب برگردید و برای یک مدت 35 ساله باشید و ... (منظور این است که سن بدن را در نظر نگیریم)
  5. در مورد کودکان زیر 12 سال یکی از والدین (هر کدام که به صورت اتفاقی انتخاب شده اند) با ماشین حسابی اضافی که روی میزش قرار دارد و نام کودک روی آن نوشته شده است، در مورد آن ها تصمیم می‌گیرند. کودکان 12 سال به بالا در اتاق خودشان بیدار خواهند شد و خودشان تصمیم می‌گیرند.
  6. هر کسی که عددی را در ماشین حساب وارد کند، دیگر بیمار نخواهد شد. کسانی که ماشین حساب را خالی می‌گذارند، به همان اندازه بیمار خواهند شد که در زندگی طبیعیشان باید می‌شدند.
  7. کسانی که عددی را در ماشین حساب وارد می کنند دیگر قادر به تولید مثل نخواهند بود -هر بچه ای که آن ها از قبل دارند (از جمله بارداری ها) می‌توانند باقی بمانند، اما نمی‌توانند بچه دیگری بیاورند. کسانی که ماشین حساب را خالی می‌گذارند می‌توانند به بچه دار شدن ادامه دهند اما آن بچه ها هیچ وقت این فرصت را نخواهند داشت که سنی انتخاب کنند- آن‌ها فرزندانشان انسان های عادی و فانی خواهند بود و به مرگ طبیعی خواهند مرد. فرزندان و نسل های بعدیشان نیز همین طور.
  8. این فرصت دیگر هیچ وقت رخ نخواهد داد- فقط و فقط یک بار فرصت دارید.
  9. هیچ تضمینی در مورد هیچ چیز وجود ندارد -اگر شما یک عدد در ماشین حساب وارد کنید، شما تا روز تولدتان در آن سال به زندگی هوشمندانه خود ادامه خواهید داد و بعد در آن روز در آرامش می‌میرید. هیچ گونه بیماری رخ نخواهد داد اما ناراحتی، درد و رنج می‌تواند هم چنان ادامه داشته باشد. اگر شما روی زمین در آسایش زندگی کنید، همیشه از سلامتی عمومی خوبی برخوردار خواهید بود و بیماری ها و آسیب ها آنی رفع خواهند شد، اما اگر شما شیرجه آزاد به کف اقیانوس بزنید، اگر چه نخواهید مرد، اما درد وحشتناک و عذاب غرق شدن را تجربه خواهید کرد. اگر هیچ چیزی نخورید و ننوشید نخواهید مرد اما شما احساس نیاز شدید به آب و غذا را مانند یک انسان عادی حس خواهید کرد.
در یادداشت به شما گفته شده که مرگ جاودانه و پایان کار است. چه چیزی در ماشین حساب وارد کرده باشید یا نه.
این همه چیزی است که در یادداشت آمده است. اگر هر گونه سوال یا ابهامی وجود داشته باشد، باید تصمیم گیری خود را بدون مشخص کردن موارد خاص انجام دهید.
توجه: سولات را قبل از خواندن جواب های من یا دیگر خوانندگان پاسخ دهید. چالش اصلی این است که ببینید بدون دانستن فکر دیگران چه کار خواهید کرد.
______
جواب نویسنده: برای من این یک سوال بسیار سخت است.
از یک طرف، من نمی‌خواهم سال‌های کمی را وارد کنم که می‌تواند موجب پشیمانی زیادی شود -چه کار کنم اگر مثلا 150 سال وارد کنم و بیرون بیایم و دوستان و خانواده ام هزاران سال وارد کرده باشند؟ یک روز من 148 ساله می‌شوم و هر کسی را که می‌شناسم مشغول زندگی اش است و همه به خاطر این واقعیت تلخ که من در عرض دو سال نابود می‌شوم دور و بر من عجیب و غریب رفتار می‌کنند. آیا این موضوع با توجه به این که آن ها می‌دانند ارتباطشان با من یک روز تمام خواهد شد و آن ها غمگین خواهند شد، موجب دوری کردن آن‌ها از من خواهد شد؟ این اتفاق می‌تواند بدتر از این نیز باشد. اگر من 50000 سال وارد کنم و بیشتر افرادی که می شناسم چندین میلیون چه؟ دل‌شکستگی که ما پس از چند دهه احساس می‌کنیم بعد از عادت کردن به این همه سال زندگی باید خیلی خیلی سخت باشد و ما نمی‌دانیم که یک رابطه یا دوستی 50000 ساله چطور خواهد بود و این که تحمل غم از دست دادن کسی که در این همه مدت می‌شناختیم چقدر سخت خواهد بود. (به همین دلیل، احتمالا مردم تنها با کسانی صمیمی خواهند شد که عمر تقریبا یکسانی دارند.)
از طرف دیگر وارد کردن سال های زیاد می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اگر من 10 میلیون سال وارد کردم و همه کسانی که می شناسم 1000 یا کمتر چه؟ 10 میلیون سال ده هزار هزاره است. اگر بعد از 300 سال بفهمم که دیگر نمی‌خواهم زندگی کنم و حتی تصور یک هزاره زندگی کردن من را آزار دهد و ببینم که 10000 برابر آن را باید تحمل کنم چه؟ اما ما از مرگ خیلی می‌ترسیم. اگر می‌شد نمی‌خواستم که یک زندگی بسیار طولانی داشته باشم؟ 10 میلیون سال به این معنی است که باز هم یک روز خواهم مرد. فقط زمان زندگی ام بسیار زبادتر شده است.
چه اتفاقی خواهد افتاد اگر زمین ناپایدار شود و کسی نباشد که دنیایی دیگر را برای زندگی در اختیارمان قرار دهد؟ اگر شما نتوانید بمیرید، ممکن است مجبور به تحمل میلیون‌ها سال درد و رنج وحشتناک شوید در حالی که منتظر لحظه مرگ هستید که فرا برسد. یا بدتر از آن در یک سفر فضایی، یک اشتباه رخ می‌دهد و بدن شما معلق در فضا شروع به چرخش می‌کند میلیون‌ها یا میلیاردها یا تریلیون ها سال بسته به عددی که انتخاب کردید در این وضعیت باقی می‌مانید. مرگ ترسناک است اما سقفی برای میزان ترسناک شدن چیزها به وجود می‌آورد. در برابر ترسی که یک شخص جاودانه حس خواهد کرد، هر ترسی که انسان فانی بتواند تجربه کند ناچیز به حساب می آید.
اما امید و هدف و شادمانی که یک شخص جاودانه می‌تواند حس کند باعث می‌شود که همین احساسات در یک شخص فانی بسیار ناچیز جلوه کند. اگر انسان ها با در اختیار داشتن زمان کافی می‌توانستند یک آرمان شهر امن و پر از خوشبختی برای زندگی بسازند و در آن تمام افراد تحت نظر باشند تا اتفاق بدی نیفتد و در اطراف شما افرادی که دوستشان دارید حضور داشته باشند، آن وقت چه؟ با آن همه زمان شاید به جای داشتن تعداد انگشت شماری دوستان نزدیک هزاران نفر از آن ها را داشته باشید. انسان ها ممکن است قادر باشند تا یک بهشت واقعی برای زندگی بسازند. حالا آیا با انتخاب یک عدد خیلی بزرگ خوشحال نخواهید بود؟
و اگر تصمیم گرفتید که به مسیر زندگی طولانی بروید و در ماشین حساب عدد 1-0-0-0…-0… …-0  تا بی نهایت را وارد کنید، کجا دست نگه خواهید داشت؟ هر صفر همه چیز را تا حد زیادی تغییر می‌دهد. آیا احتمال این وجود دارد که قاطی کنید و شروع به وارد کردن تعداد زیادی صفر با سرعت زیاد کنید؟ اگر از اتاق بیرون آمدید و حالا مجبور بودید که به مدت یک تریلیون تریلیون تریلیون سال زندگی کنید چه؟ اگر این کار را بکنید، شما باید با علامت سوال این که جهان چیست و سرنوشت آن چیست دست و پنجه نرم کنید. این موضوع یک مرتبه برای شما خیلی مهم خواهد بود.
این همه چیز برای فکر کردن فقط در ده دقیقه با ارزش.
حالا من چه کار خواهم کرد؟ خب، من جگرش را نخواهم داشت که یک عدد واقعا بزرگ وارد کنم. خیلی ترسناک است. اما قریب به یقین عمر فعلیم را تا حدی افزایش می‌دهم. حداقل 1000 سال. این یک قرنی که ما در آن زندگی می کنیم مثل برق می‌گذرد. 9 قرن بیشتر را تجربه کردن بسیار جالب خواهد بود. اما در مورد 1000 در مقابل 5000 بین 10000 و 20000 و 50000؟
من احتمالا 50000 را وارد می‌کنم و در ثانیه های آخر یک صفر را حذف می کنم و بعد انگشتم روی دکمه صفر شروع به لرزیدن می کند و در نهایت ثانیه های آخر تمام می‌شوند و من با 5000 سال روی دستم از اتاق خارج می‌شوم. پس شد 5000. بعد گوشیم را برمی دارم و به بقیه فورا پیامک می دهم تا ببینم آن ها چه کار کرده اند و واقعا امیدوارم که مردم عددی مشابه من انتخاب کرده باشند.
خب، حالا نوبت شماست. شما 10 دقیقه زمان دارید و تیک تاک ساعت به راه افتاده است ...